Institutionen för globala studier

Närbild på jordglob.
Länkstig

Vi lyfter de globala perspektiven! På Institutionen för globala studier bedriver vi forskning och undervisning som ger förmågan att förstå och analysera samhällsfenomen i en global värld. Våra utbildningar kännetecknas av aktualitet och samhällsrelevans, och vår forskning strävar efter att göra världen mer begriplig med hjälp av vår unika tvärvetenskapliga forskningsmiljö. Våra forskningsområden är samhällsvetenskapliga miljöstudier, freds- och utvecklingsforskning, mänskliga rättigheter och socialantropologi.

Utbildning

Är du intresserad av sambanden mellan globala orättvisor, miljöförstöring och klimatförändringar? Brinner du för mänskliga rättigheter? Eller vill du bättre förstå hur ekonomiska spänningar och konflikter påverkar omvärlden? Då ska du studera vid Institutionen för globala studier.

Navigate to video: Kandidatprogram i internationella relationer
Video (2:48)
Kandidatprogram i internationella relationer

Forskning och publikationer

Vi bedriver forskning inom samhällsvetenskapliga miljöstudier, freds- och utvecklingsforskning, mänskliga rättigheter och socialantropologi.