Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Jenny fångar orättvisor med händerna

Jenny Nilsson har ett genuint intresse att lyfta missförhållanden.
- Mänskliga rättigheter är ett bra verktyg för detta, säger hon. Hennes film om barns rätt till utbildning på teckenspråk i Kenya har blivit en succé och hon har skrivit historia i FN.
- Det var under ett eftergymnasialt internationellt ledarskapsprogram för döva ungdomar i Danmark som jag förstod att jag ville arbeta med mänskliga rättigheter, berättar Jenny.

Masterprogrammet i mänskliga rättigheter på Institutionen för globala studier verkade intressant och hon började hösten 2012. Under studietiden fick Jenny en mer djupgående och bred kunskap kring hur man på olika sätt arbetar inom området. Mest uppskattade hon praktikterminen på Human Right Watch (HRW), en internationell oberoende människorättsorganisation med huvudkontor i New York City (NYC).
- De arbetar med att bevaka mänskliga rättigheter genom forskningsrapporter som presenteras för FN, EU och massmedia. Jag sökte platsen genom deras hemsida och blev kallad till intervju. Jag tror jag fick den då jag arbetat mycket med internationella ungdomsorganisationer inriktade på mänskliga rättigheter.

Hösten 2013 bar det av till New York och den fem månader långa praktiken. Jenny bodde i ett rum i Brooklyn och trivdes gott i NYC.
- Det är en fantastisk rolig stad att bo i och jag upptäckte nya ställen att besöka varje helg. På HRW arbetade Jenny inom avdelningen för mänskliga rättigheter för personer med funktionsnedsättning.
- Jag ingick i en grupp med fantastiska människor. Vi skrev rapporter, samlade bakgrundsmaterial, undersökte fakta samt skrev underlag till FN och artiklar till tidningar. Vi åkte även på möten inom FN och bedrev påverkansarbeten. Mitt längre terminsprojekt var att göra en film.
Jenny berättar att det var väldigt spännande och givande att arbeta på HRW.
- Alla hade intressanta bakgrunder och grymma erfarenheter. Just detta att träffa medarbetare och arbeta tillsammans gav mig otroligt mycket. Mellan avdelningarna samarbetade vi ofta kring barns-, kvinnors- och personer med funktionsnedsättnings rättigheter och skickade material till varandra för kommentarer.

På internationella dagen för personer med funktionsnedsättning talade Jenny i FN om vikten av ett tillgängligt FN för unga med funktionsnedsättning. Hon fick även träffa generalsekreteraren.
- Om FN är tillgängligt är det lättare för oss att inkluderas i FN familjen. Ban Ki-moon hade lärt sig teckenspråk så han tecknade med mig. Det var ett historiskt ögonblick att han använde teckenspråk för första gången.
Teckenspråk är inte internationellt utan varje land har sitt eget.
- För till exempel engelskan finns det dessutom amerikanskt, brittiskt och australiensk teckenspråk, förklarar Jenny. Själv använder jag fyra olika.

En påverkansfilm om vikten av utbildning för döva barn på teckenspråk i Kenya blev resultatet av Jennys terminsprojekt. Den har fått stort genomslag i sociala medier och i massmedia.
- Idag är det väldigt få som får utbildning på teckenspråk. De flesta barn går inte i skolan alls. Genom att göra det och vara fullt delaktiga utvecklas deras språk och ger dem större möjligheter att få arbete och vara del av samhället. Det som är unikt med filmen är att den visar det positiva med att ge teckenspråk till döva barn i ett perspektiv av mänskliga rättigheter. Jenny arbetade med att få fram filmens syfte och kärna. Hon gjorde bakgrundsresearch och ordnade kontakter med skolorna. Inspelningen skedde i Kenya.
- HRW har en egen medieavdelning som filmade barnen i Kenya och jag hjälpte sedan till med att välja ut slutmaterialet.

Efterarbetet med att sprida filmen var en viktig del.
- Jag åkte till Sydney på en internationell konferens med World Federation of the Deaf, i vilken jag är ordförande för ungdomssektionen, för presentation av filmen. Jag pratade även om vikten av positivt arbete och hur viktigt det är med teckenspråk för döva barn.
Ett arbete med mänskliga rättigheter i framtiden är självklart för Jenny.
- Då får jag möjlighet att påverka och bidra med min kunskap kring språkliga rättigheter, ungas organisering och mänskliga rättigheter för personer med funktionsnedsättning.

Klicka här för att se filmen Signs for a Good Education.
Klicka här för mer om masterprogrammet i mänskliga rättigheter på Institutionen för globala studier
 

Text: Helena Svensson
Foto: UN Photo/Amanda Voisard

PS: Jenny Nilsson kommer från september att vara Fellow inom FN-organet: Office of the High Commissioner for Human Rights (OHCHR) i Genève. När hon dessutom har skrivit färdigt sin uppsats tar hon examen och blir alumn (tidigare student). Läs mer här om Göteborgs universitets Fellowship Programme.
 

Sidansvarig: Studierektor|Sidan uppdaterades: 2016-02-22
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?