Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Alumn: humanekologi

Ellen Lagrell läste humanekologi inom ramarna för Samhällsvetenskapligt miljövetarprogram (SMIL) mellan 2005-2009. Efter en kortare anställning på Naturskyddsföreningen som projektsamordnare arbetar hon nu som klimatsamordnare på miljöenheten vid Göteborgs universitet.

Vad gör du i ditt nuvarande yrke?

Jag samordnar arbetet med GU:s klimatstrategi. Det handlar främst om att minska klimatpåverkan från resor och energianvändning, men även att lyfta frågan inom alla delar av universitetets verksamhet. Exempelvis ansvarar jag för en tvärvetenskaplig seminarieserie som tar upp olika aspekter av klimatfrågan. Eftersom den nuvarande strategin löper ut 2015 arbetar jag också med processen kring att utforma en kommande strategi. Mitt arbete handlar mycket om omvärldsbevakning och om att samordna olika projekt.

Det som är roligast med mitt jobb är att jag får arbeta utifrån ett helhetsperspektiv. Jag får förståelse för vilken miljöpåverkan olika delar av verksamheten har och vilken roll universitet har i ett större sammanhang. Det är också roligt att samverka med olika aktörer både inom och utanför universitetet, det ger många spännande diskussioner om hållbar utveckling.

På vilket sätt har du nytta av dina studier i humanekologi i din yrkesroll?

Kurserna i humanekologi gav mig förståelse för olika aspekter av arbetet för en hållbar utveckling och hur dessa hänger ihop. Alla kan inte vara specialister, det krävs generalister också, som kan skapa förståelse för helheten. Utan humanekologi hade jag inte haft den kunskapen. Bara humanekologin hade kanske inte räckt som utbildning för det jag gör idag, men den har varit ett viktigt komplement och gett mig ett synsätt som jag har stor nytta av i mitt yrke. Ett av de viktigaste inslagen i studierna var fallstudiekursen, som innebar att vi var ute på Tjörn och tog fram framtidsscenarier för hur kommunen kunde utvecklas på ett hållbart sätt. Det satte kunskaperna i sitt sammanhang och gav en bra verklighetsanknytning.

Vad uppskattade du mest med din utbildning i humanekologi?

Studierna gav mig ett kritiskt tänkande kring frågorna inom hållbar utveckling. De lärde mig att tillsammans med andra resonera kring och definiera problem, lösningar och mål och att alltid anlägga ett systemperspektiv. Denna kunskap har också påverkat hur jag är som person; de val jag gör som individ och konsument och hur jag förhåller mig till samhället i stort.

Vilka är dina bästa tips för att lyckas på arbetsmarknaden?

Jag har hela tiden gått på det som har engagerat mig mest och valt utifrån vad jag kände att jag brann för. Det har hjälpt mig in på arbetsmarknaden. När man läser en utbildning som inte automatiskt leder till ett yrke krävs det att man är rätt hängiven. Det handlar mycket om personligt engagemang. Under utbildningen fick jag hela tiden höra att nätverkande var viktigt, och kände att det fanns en viss hets kring det. Nu i efterhand tänker jag att det var ju precis det jag gjorde när jag gav mig in i sammanhang som jag verkligen var intresserad av. Jag var ideellt engagerad i Naturskyddsföreningen och knöt band till dem jag pluggade tillsammans med. Det är också att bygga nätverk för framtiden.

 

Sidansvarig: Studentexpedition|Sidan uppdaterades: 2014-03-25
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?